היסטוריה של הרדיו - ניקולה טסלה


חפשו באנציקלופיות את התשובות לשלוש השאלות הבאות

מי המציא את הרדיו ? (התשובה שתקבלו היא תמיד : מרקוני )
מי המציא את קרני הרנטגן (התשובה שתקבלו היא תמיד : רנטגן )
מי המציא את מגבר שפופרת הריק vacuum tube amplifier? ( התשובה תהיה תמיד : דה פורסט)

למעשה , אם אתם כבר פותחים אנציקלופדיה, חפשו גם מי המציא את נורת הפלואורסצנט, אור הניאון , מד האוץ ( ספידומטר) , מערכת ההצתה למכונית , פי דבר לראשונה על עקרונות הרדאר , המיקרוסקופ האלקטרוני ותנור המיקרוגל , אם לציין רק מספר זעום של דוגמאות

רוב הסיכויים שבמקרה הטוב תמצאו איזכור מיזערי בלבד לשם ניקולאי טסלה Nikola Tesla, המדען והמגלה שנחשב כיום לאחר מהחשובים ביותר שידע העולם במאה השנים האחרונות . מופתעים ? . למעשה , מרבית בני האדם מעולם לא שמעו את השם הזה . רובם שמעו הרבה פעמים את השמות אדיסון , מרקוני, רנטגן ... אבל טסלה ?!?

אחרי הכל ,הוא נחשב לטיפוס אקסצנטרי , שדיבר על "קרני מוות" שיכולות להרוס עשרת אלפים מטוסים במרחק של ארבע מאות קילומטרים , שטען שהוא יכול לפצל את כדור הארץ לשני חלקים , שהאמין שניתן להעביר קול וגם תמונה באויר ( הוא אמר זאת בשלהי המאה התשע עשרה !) ושבאופן עקרוני אמר לתומס אלווה אדיסון הנערץ והמכובד,( זה שכולם חושבים שהמציא את החשמל שאנו משתמשים בו כיום) לקחת את רעיון הזרם הישר שלו ( DC) ולתחוב אותו ישר ל...
בקיצור, כמעט כל מי שכבר שמע על טסלה התייחס לבחור כאל תמהוני מוזר או מועמד ודאי לאישפוז מהיר בכפייה.

אבל הזמנים משתנים, כידוע.
הבעיה היא שטסלה היה מסוגל לבצע כמעט כל מה שהוא הצהיר שיוכל לעשות . למעשה, הוא המציא כל דבר שציינו בראש המאמר ( אבל לא קבל אף קרדיט עבורם ) והרבה יותר מאלה . הסתכלו סביבכם בכל מקום בו אתם נמצאים ומרבית הסיכויים שהמצאותיו מביטות בכם מכל מכשיר מודרני בקרבתכם.

אין כמעט ספק כיום , שטסלה הוא הממציא המבריק והפורה ביותר מאז ליאונרדו דה ויצ'י !.

אז מיה הוא אותו גאון מסתורי ?

ניקולאי טסלה נולד בקרואטיה בשנת 1856. הוא ניחן בזכרון יוצא דופן וידע שש שפות על בורין . את השכלתו האקדמית הראשונית הוא רכש כשלמד מתממטיקה, פיזיקה ומכניקה במשך ארבע שנים במכון הפוליטכני של גראץ ( אוסטריה) .

אבל מה שהפך אותו לגאון היה הבנתו יוצאת מן הכלל בחשמל . יש לזכור שבאותה עת תגלית החשמל היתה עדיין בחיתוליה ונורת החשמל עדיין לא הומצאה כלל !.

כשטסלה הגיע לראשונה לארצות הברית בשנת 1884, הוא עבד יחד עם תומס אדיסון . אדיסון רשם זה עתה פטנט על נורת החשמל , והוא היה זקוק למערכת להפצת חשמל. לאדיסון היו הרבה בעיות עם מערכת החשמל זרם ישר שהוא פיתח והוא הבטיח לטסלה כסף רב בבונוסים, אם זה יצליח לפתור עבורו את הבעיות . בסופו של דבר טסלה חסך לאדיסון קרוב ל 100,000 דולרים (סכום חסר תקדים במונחים של ימינו ), אבל אדיסון לא מימש את הבטחתו . ממורמר , עזב טסלה עזב ואדיסון , כנקמה, התאמץ ( והצליח) במשך השנים למחוק מהתדעה את שמו וגאונותו של טסלה (וזו הסיבה שמעט מאוד היה ידוע עליו עד לאחרונה !).

טסלה עזב את אדיסון ופתח שיטה טובה יותר להעברת חשמל המוכרת כזרם החילופין, בו אנו משתמשים כיום . לזרם החילופין שפע יתרונות על פני זרם ישר . תוך שימוש בשנאים החדשים שפתח טסלה , אפשר היה בפעם הראשונה להעביר זרם חילופין למרחקים גדולים באמצעות כבלים . זרם ישר , לעומת זאת, לא יכול לעבור מרחקים גדולים באמצעות כבלים, מכיוון שעל מנת לעשות זאת יש צורך בתחנת חשמל גדולה מאוד , כבלים עבים מאוד והרבה מאוד תחנות ביניים בדרך ההולכה עצמה .

ברור שמערכת הולכה לא תהיה מושלמת בלי מכשירים שיוכלו לפעול עליה וטסלה המציא מנועים שניתן להשתמש בהם בכל מכשיר בבית . לא מדובר בהישג פשוט : המדענים בשלהי המאה התשע עשרה היו משוכנעים שאין מנוע שיוכל לפעול בזרם חילופין , וסברו שזרם חילופין הוא המצאה שטותית חסרת שימוש .( אחרי הכל , אם הזרם מחליף כיוון ששים פעם בשניה , המנוע ינוע קדימה ואחורה ולא יגיע לשום מקום...) . טסלה פתר את הבעיה בקלות והוכיח לכולם שהם טועים .

טסלה השתמש בנורות פלואורסצנטיות במעבדה שלו ארבעים שנה לפני שהתעשיה "המציאה" אותן , כביכול . בירידים ובתערוכות עולמיות שהתקיימו בתחילת המאה העשרים הוא הציג שפופרות זכוכית אותן עיצב לצורות של שמות ממציאים שונים : אלה היו שלטי הניאון הראשונים בהיסטוריה ! . וטסלה המציא כמובן את המפעל ההידרואלקטרי ( יצור חשמל באמצעות מים) הראשון במפלי הניאגרה ( עבור וסטינגהאוז) ואת מד האוץ ( ספידומטר) למכונית !.

השמועות אודות מערכת של זרם החילופין של טסלה הגיעה , בסופו של דבר, לאוזני ג'ורג' ווסטינגהאוז , אשר החתים את טסלה על חוזה בו הוא היה אמור לקבל 2.50 דולרים על כל קילוואט חשמל בזרם חילופין שוסטינגהאוז ימכור. פתאום היה לטסלה הכסף לבצע את כל הנסיונות שהוא רצה לעשות במשך שנים רבות.

אבל אדיסון השקיע יותר מדי כסף בזרם הישר שלו ולכן הוא התאמץ על מנת להכפיש את טסלה בכל הזדמנות . הוא השתדל להדגים בכל הזדמנות שזרם החילופין של טסלה הרבסה יורת מסוכן מהזרם הישר שלו . טסלה בתגובה התחיל לבצע הדגמות של המערכת שלו . בתערוכה העולמית שנערכה בשיקגו בשנת 1893 ( בה היו 21 מליון מבקרים) הדגים טסלה את בטיחות זרם היחילופים על ידי העברת זרם בתדר גבוה דרך גופו על מנת להאיר נורות .

כשתמלוגים שהיגעו עבור טסלה תמורת השימוש בחשמל החלו לעבור את המליון הראשון, וסטינגהאוז נכנס לבעיות כלכליות . טסלה נוכח , שאם החוזה יישאר בתוקף וסטינגהאוז עלול לרד מנכסיו וכל תעשית חשמל זרם החילופין תרד לטמיון ו ולא היה לטסלה חשק להתמודד עם בעלי החוב של וסטינגהאוז . החלום שלו היה לספק זרם חילופין זול לכל אחד . טסלה לקח את החוזה שלו וקרע אותו ! במקום להפוך למיליארדר הראשון בהיסטוריה , הוא קבל 216,600 דולרים תמורת הפטנטים שלו .

בשנת 1898 ,הוא הדגים לפני הציבור דגם סירה ראשון המופעל בשלט רחוק ב Madison Square Garden. ב 1900, בעזרת תמיכה של 150,000 דולרים של איש העסקים ג'יי פי מורגן , התחיל טסלה להקים את מגדל "מערכת השידור האלחוטית" בלונג איילנד שבניו יורק . מגדל שידור זה נועד לקשר בין שירותי הטלפון והטלגרף שכבר פעלו , לשדר תמונות, דיווחי בורסה ומידע בינלאומי על מזג האויר . לרוע המזל , מורגן ביטל את המימון כשהתברר לוש מדובר בהמצאת אנרגייה (ׁשידור) שתהיה בחינם לטובת האנושות. העולם חשב שטסלה משוגע . אחרי הכל , הוא דיבר על שידור של קול, תמונה וחשמל וכל אלה לא נשמעו עד אז בשום מקום

מה שאף אחד לא ידע הוא, שטסלה כבר הצליח להדגים את העקרונות שעומדים מאחרי שידור רדיו כעשר שנים לפני שמרקוני המציא את המצאתו כביכול . למעשה, בשנת 1943 ( שנת מותו של טסלה ) , בית המשפט העליון של ארצות הברית קבע שהפטנטים של מרקוני אינם תקפים בגלל תיאורים קומדים שנרשמו על ידי טסלה . ולמרות זאת, מרבית המאמרים זוקפים אתה מצאת הרדיו לטובת מרקוני ולא לטובת טסלה . (אגב, הדיו של מרקוני לא שידר קול אלא אות - מה שטסלה צליח להדגים שנים קודם לכן .) 

בשלב מסוים , כשטסלה כבר התחיל להיות מפורסם בקרב חוגים מדעיים וגם לככב כממציא בטורי המדעים בעיתונות הכללית, החלו להופיע בעיתונות הגזמות בתיאורים על הדיווחים שהגיעו מטסלה .
הוא דיווח על אותות מכוכבים רחוקים כמו מרס וונוס . כיום ידוע שהאותות היו למעשה מכוכסים רחקוים ,אבל באותה תקופה היה ידוע מעט מאוד על היקום . אבל העיתנוות השתלחה בהודעותיו הלעגה לו קשות

במעבדתו שבמנהטן , טסלה הפך את האדמה שמתחת לקולן חשמלי . הוא הצליח לגרום למתנד ( אוסצילטור) תנד שמונע בכח הקיטור לנוע בתנודתיות זהה לזו של התדר של האדמה שמתחתיו . כתוצאה מכך נגרמה למעשה רעידת אדמה בכל הבלוק הסמוך . בניינים רעדו , חלונות נשברו וגבס נפל מקירות .

טסלה טען,ש באופן תיאורטי ,שימשו באותו עקרון יכול להרוס את האמפייר סטייט בילדינג או אפילו לפצל את כדור הארץ לשני חלקים . טסלה הצליח לקבוע במדויק את תדרי התהודה של כדור הארץ כמעט ששים שנה לפני שהמדע הצליח לאשר את התוצאות הללו .

בשנת 1899 , במעבדה בקולורדו ספרינגס ,שלח טסלה גלי אנרגיה למרכז כדור הארץ וגרם להם לחזור אל המקור וכשהגלים חזרו הוא הוסיף להם חשמל. התוצאה : הברק המלאכותי הגדול ביותר של 45 מטרים (!) . הרעם הנלווה נשמע למרחק של 38 ק"מ וכל לשטח המרעה סביב למעבדה זהר כל אותה עת בצבע כחול.

עם תחילת מלחמת העולם הראשונה , חיפש הממשל האמריקאי אחרי דרך להתחקות אחרי צוללות וספינות גרמניות . אדיסון מונה כאחראי על החיפוש אחרי השיטה המוצלחת ביותר .טסלה הציע שימוש בגלי אנרגיה, המוכרים כיום כ "רדאר" . אבל אדיסון ( הקנאי) דחה את הרעיון כמגוחך והעולם נאלץ לחכות עוד עשרים ןחמש שנה עד המצאת הרדאר.

ומה הפרס שקבל טסלה עבור תרומתו בחייו ? מדלית אדיסון שאולי היתה פרס חשוב לאחרים אבל לא עבור טסלה !למעשה זו היתה סטירת לחי לממציא שהתעלה פי כמה דרגות על מי שניסה להרוס אותו בגלל שקנא בו על גאונותו.

האדם שהמציא מאות המצאות ורשם יותר משמונה מאות פטנטים מת בסופו של דבר שבור וערירי , בלי כסף, בגיל 86 ב 7 בינואר 1943 בבית מלון בניו יורק. אלפיים איש ליוו אותו למנוחתו האחרונה

גם היום ממשיכים חוקרים ומדענים לסרוק את הדפים שהשאיר אחריו . כל העת מוחכחות עוד ועוד תיאוריות שהוא כתב . כך למשל מנוע טורבינת הדיסק נטול להביםשהוא תכנן, כמשלבים אותו עם חומרים מודרניים מתקבל אחד מהמנועים היעילים ביותר שהומצאו אי פעם . פטנט שלו משנת 1901 בנסיונות עם חומרים קריוגניים וחשמל נתן את הבסיס למוליכי על .הוא דבר על נסיונות שהציעו חלקיקים עם מטענים שבריריים של אלקטרונים - משהוש מדענים גילו בסופו של דבר בשנת 1977 כ"קווארקים" !
 
גודל טקסט הקטן טקסט הגדל טקסט טקסט רגיל
site search by freefind


1856-1943



הפטנט של טסלה מ 1900
משמש עד היום כבסיס העקרוני כבסיס לשידור וקליטה של רדיו
"Apparatus for Transmission of Electrical Energy" . Patent No.
No 555,190   , Patented May, 15 1900 "
החתימה של טסלה למטה מימין


ב YOUTUBE תמצאו הרבה סרטים דוקומנטריים על טסלה תחת "nikola tesla documentary
"








מבוא
מבוא לשידורים
דיגיטליים

מילון מונחים בנושא שידורים דיגיטליים

עדכוני האתר Newsletter
טלוויזיה דיגיטלית : בעולם / בישראל - עידן - ערוצים ישראליים דיגיטליים נגישים - בעיות קליטה של השידורים הדיגיטליים של עידן
DTT/DVB-T Digital TV in Israel


שידורי מולטימדיה
DVB-H , MediaFLO קרקעיים ניידים
DMB , DVB-H , MPH ,
MediaFLO
A-VSB

חדשות ציוד / קישורים
רדיו
טלוויזיה
DVB-H, DMB
יצרנים ומפתחים

תקינה ורגולאציה תערוכות אירגונים
קשר ומערכת
אודות האתר
יצירת קשר
about this site
contact us
עדכוני האתר Newsletter
תנאי השימוש באתר