תקני רדיו דיגיטלי : פרוייקט EUREKA147 : פרוייקט ה DAB



שידורי DAB סוללים את הדרך אל עידן של שידורים סיפרתיים . שדורי DAB פותחו על ידי "פרוייקט 147 Eureka " שהוא תאגיד בינלאומי של תחנות שידור , מפעילי רשתות שידור , יצרנים גדולים של ציוד אלקטרוניקה בידורית ביתית וארגוני מחקר אשר פעלו במשותף על מנת לפתח תקן זה. בעשור האחרון תקן DAB הולך ומיושם בהדרגה ברחבי העולם.

למה Eureka 147 ?
קיים גוף טכני הנושא את השם Eureka ואשר מייצג מיספר רב של פרויקטים טכניים שבוצעו במהלך השנים. תחת המיטריה הגדולה של Eureka , הפרויקט שבהשראתו נולד DAB-ה , נקרא באופן מקרי לחלוטין פרוייקט מיספר 147 . על כן, פרוייקט DAB-ה ניקרא בשם 147 Eureka ועל מנת לממן אותו הוקם הוקם תאגיד בשם זה. פרוייקט זה פיתח מערכת שידור סיפרתית חדשה שקיבל את ההכרה של ITU ( אגוד התיקשורת הבינלאומי , שמפקח בין השאר , על הקצאת תדרי השדור ברחבי העולם) כתקן בינלאומי והתקן היחיד בתחום זה שעמד בדרישות המחמירות של ITU .


DAB - תשתית חיונית לחברה מודרנית
DAB , שדורי אודיו ספרתיים, הם ההתקדמות הגדולה ביותר בטכנולוגית רדיו מאז הוצגו לראשונה שידורי FM סטריאו . הוא נותן למאזינים קליטה נטולת הפרעות של אודיו באיכות גבוהה , מקלטים קלים לשימוש ופוטנציאל בלתי מוגבל להאזנה רחבה יותר, עם הרבה יותר ערוצים, שירותים ופיתוחים .

ה DAB משודר ברשת קרקעית עם אפשרות לשדור באמצעות לווינים בעתיד . ניתן לקלוט את שדורי ה DAB באמצעות אנטנת מוט לא-כיוונית קטנה. אפשר לקלוט רדיו באיכות של תקליטור אפילו במכונית וללא ההפרעות המוכרות כל כך משדורי FM . ה DAB מתוכנן לעידן המולטימדיה : בנוסף לרדיו הוא מסוגל להעביר טקסט, תמונות, נתונים ואפילו וידאו.
מכאן, ש DAB תואם את דרישות העידן הספרתי בו אנו חיים. פרט לשידורי האודיו , ב DAB ניתו גם לקבל מידע נוסף לגבי התוכנית המשודרת בטקסט : אפשר לקבל את מילות השיר המושמע, שם המבצע וכיו"ב . בנוסף, ניתן לקבל את תחזית מזג-האויר( כולל מפה מהלווין ) של האזור בו נמצא המאזין. מכשירים כאלה יכולים לסייע מיוחד לרכבי הצלה שיוכלו לקבל מידע עדכני ומדוייק לגבי המצב הכבישים בזמן אמיתי . אנשים המשתמשים ברכבם לצרכים עיסקיים יוכלו לקבל חדשות בענייני עסקים, נתוני בורסה ואפילו הודעות פקס במהלך הנסיעה. כל אלה אינם מהווים בעיה עבור ה DAB .



פורום DAB
הפורום מוקדש לעידוד שיתוף הפעולה והתאום הבינלאומי בין גופי שידור אודיו ונתונים, ספקי רשת , יצרנים , ממשלות וגופים רישמיים אחרים וזאת, על מנת להשיג את הקונצנזוס הנידרש להחדרה קלה של הפורמט ברחבי העולם. עם סיום העבודה של תאגיד 147 Eureka בינואר 2000 , הצטרף גם הוא לפורום הרביעי העולמי של WorldDAB.העבודה הטכנית שבוצעה על ידי 147 Eureka מבוצעת מעתה על ידי הוועדה הטכנית ועל ידי הוועדה המיסחרית של הפורום העולמי .

--------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

כל הצעדים ( הלא נכונים ) בפיתוח התקן

על מנת להחליט ולקבוע באיזה קודק אודיו יש להשתמש בתקן DAB המקורי, במהלך שנת 1990 ערכו מפתחי התקן סדרת בדיקות ברדיו שבדיה במהלכה השתמשו בקודקים שונים על מנת לבחור את הטוב מכולם . שני הקודקים המובילים היו MP2 ו MP3 . כפי הנראה שבין המפתחים פרץ ויכוח נוקב מה הקודק המועדף שיש לאמץ במסגרת התקן המחייב ולמרבה הצער , עשו המפתחים את השגיאה קטסטרופלית בשעה שבחרו בקודק MP2 ולא ב MP3 .

הם בחרו להשתמש ב MP2 מכיוון שבכל הקשור לחיושבים הנדסיים ממוחשבים הוא היה הרבה יותר קל לפתח ולתכנת את המקודדים של MP2 , אבל שימוש נבון ובחירה ב MP3 שהיהת משנה רק במעט את צריכת החשמל של הטיונרים היתה משפרת , בסופו של דבר, את האיכות של שידורי הרדיו ב DAB לדור שלם של מאזינים.

בשנת 1993, בעקבות מחקר שהראה שהביצועים של הרדיו הדיגיטלי עשויים להשתפר בקצב ביטים נמוך על ידי הסרת הדרישות "לתאימות אחורה" עם MP2 ו MP3, החלו העבודות על קודק AAC ( קיצור של Advanced Audio Coding) אשר התקבל כתקן בשנת 1997.

וכך, יכלו מפתחי ה DAB להחליט ושהם מתקדמים בכיוון אימוץ קודק AAC בכל רגע נתון משנת 1993 והלאה, אבל חבורת בנות היענה נותרה עם הקודק המיושן והנחילה לעולם תקן מיושן, מפגר מהיום בו הומצא ובזבזני בצורה מחרידה לעומת תקן זמין מתקדם וחסכוני שהיה מוכן על המדף.

קודק האודיו הוא הטכנולוגיה היחידה החשובה ביותר שמנוצלת לשידורי רדיו דיגיטליים , מכיוון שהיא משפיעה באופן ישיר על מספר התחנות שניתן לשדר בספקטרום נתון , על איכות האודיו שהתחנות המשדרות מסוגלות לספק ועל עלות השידור לכל תחנה. יש לציין לטובת ספר ההיסטוריה ולגנות המפתחים , שהעובדה שלקח לחבורת ה"גאונים" הזו שש עשרה שנה לשנות את התקן ולהחליף את MP2 בקודק מתקדם יותר אינה מעידה על גדולת היושבים בארגון זה אלא אולי ההיפך ( ראו עוד בהמשך) וחבורה זו , המודעת לקטסטרופה שהיא גרמה להתפתחות הרדיו הדיגיטלי במהלך אותן שנים.

אם היו משתמשים בשידורי ה DAB בקודק הישן של MP2 עם קצב ביטים מינימלי של 192 kbps או יותר -ניחא. כי אז גם היתה מתקבלת איכות שמע טובה ואף יותר מסתם טובה. אבל בבריטניה, בה הופעלו שידורי רדיו דגיטליים בהיקף נרחב מאוד, הגופים המשדרים הבינו מהר מאוד לאילו עלויות הם נכנסים ומיד הוחל בצמצום קצב הביטים . בסופו של דבר הם הגיעו למצב מביש בו חלק מתהחנות ה DAB נשמעות יותר גרוע מתחנות FM איכותיות. את אותו הרדיו האידאלי ב MP2 אפשר גם לשדר ב MP3 ובקצב ביטים נמוך יותר של כ 128 kbps, ואם לוקחים את קודק AAC ניתן לקבל תוצאה דומה גם בקצב ביטים צנוע של 96 kbps ! . ואילו הקודק החדש של DAB ( ה +AAC+) יאפשר לנו להאזין לאותה איכות של 192 kbps   בקצב הביטים האולטרה-נמוך ( לעת עתה) של 64 kbps בלבד !. 

בעיה נוספת : קידוד תיקון שגיאות חד או רב שכבתי

עקב איכלס של של DAB הוא הקידוד שחלש העוסק בתיקון השגיאות שלו ( error correction ), שישודרג גם הוא כעת עם שידרוג התקן בכללותו. באזורים עם קליטה בעייתית מופיעים צלילים אופייניים המתוארים כמו "בוץ מבעבע" שהוא התוצאה של יותר מדי שגיאות קליטת אותות דיגיטליים שאינן מסוגלות לעבור תיקון במערכת המתאימה במקלט . 

הבעיה עם מערכת קידוד תיקון השגיאות המקורית של DAB נעוצה בכך, שהיא מורכבת משכבה אחת יחידה של תתיקון שגיאות בעוד שמערכות מתקדמות יותר כוללות שתי שכבות של תיקון שגיאות ( ואף יותר מכך) המשורשרות ביניהן , כך ששכבה חיצונית יותר מסוגלת לקלוט ולתקן שגיאות ששכבה פנימית יותר לא הצליחה ללכוד ולתקן בזמן. מכאן שב DAB רגיל, אם השגיאה לא נקלטה בשכבה היחידה של תיקון שגיאות היא מועברת מיד למקודד ה MP2 וזה מה שאנחנו שומעים בסופו של דבר.

תקן DAB החדש ישתמש בשיכבה חיצונית נוספת על זו הקיימת על מנת למנוע מהרבה יותר שגיאות לצאת החוצה. מערכת קידוד תיקון השגיאות הזו מוכרת בעולם כ"קידוד ריד-סולומון" ( Reed-Solomon coding או RS ) והמערכת שאומצה לתקן DAB המתחדש דומה לזו שכבר אומצה בתקן DVB-T לשידורי טלוויזיה דיגיטליים קרקעיים (בבריטניה , למשל) , שם ישנה הקטנה בקצב שגיאות הביטים (BER , bit error rate ) מ 2X10-4 עד ל 10 או 11 הנחוצים לקליטת וידאו ( ווידאו יכול לסבול הרבה פחות שגיאות לעומת אודיו ! ). פרושו של דבר , שאם מוסיפים את מערכת הקידוד RS בעוד כל היתר נשארים ללא שינוי ( כולל עוצמות השידור) הרי שתופעת ה"בוץ המבעבע" אמורה להיעלם 

אגב, בדומה לבחירה השגויה של MP2 ולא MP3 עבור תקן ה DAB המקורי , כך גם לא אומצה באותה תקופה מערכת RS שהיתה זמינה בסוף שנות השמונים של המאה שעברה . אז השתמשו ב RS לתיקון שגיאות בעיקר בתקליטורים אבל אף בארגון העולמי של DAB ( או כפיש הוא נקרא אז קבוצת Eureka 147 ) אף אחד כנראה לא רצה להתאמץ יותר מדי ולהתעסק בחישובים מסובכים שיכלו לעשות לכולנו את החיים נעימים יותר ( לאוזן) ואולי קלים וזולים יותר בעשרים השנים האחרונות מבחינת רדיו דיגיטלי.

הבעיה של DAB
תקן רדיו דיגיטלי זה נכתב לפני כשני עשורים, במהלך שנות השמונים של המאה שעברה. עשרים שנה של צעידה במקום בטכנולוגיה של שידור הן מעשה שאינו אפשרי ואסור שיקרה בעידן הדיגיטלי. הסיבה העיקרית אם לא היחידה שתקן ה DAB זה לא שוכתב ושופר במהלך שני העשורים היא החדירה האיטית והמאכזבת של שידורי רדיו דיגיטליים במרבית המדינות בהן הוא אומץ בכלל.
רק בשנים האחרונות, לאחר ש בוצעו מסעות פסום ציבוריים לקידום השימוש בתחום זה במספר מדינות, חלה התעוררות בקרב הציבור ובמקביל גם החלה מסתמנת עליה ניכרת במכירת מקלטים , במיוחד בבריטניה , גרמניה ודנמרק. אבל התקן הנוכחי הוא מאוד ישן וחסרונותיו, בכל הקשור בניצול יעיל של רוחב הפס העומד לרשות הערוצים המשודרים בו , ידועים . עקב כך, ועם הופעתם של קודקים חדשים לאודיו, המאפשרים לנצל בצורה חכמה ויעילה יותר את הספקטרום, נאלץ ארגון ה DAB הבינלאומי (שאחראי על התקינה ) לבצע שידרוג של התקן.

קיראו את המאמר : מדוע לא אכפת לאנשים שאיכות שידורי ה DAB כה ירודה ?

המשך : DAB הופך ל +DAB

 

 
גודל טקסט הקטן טקסט הגדל טקסט טקסט רגיל
site search by freefind





מבוא
מבוא לשידורים
דיגיטליים

מילון מונחים בנושא שידורים דיגיטליים

עדכוני האתר Newsletter
טלוויזיה דיגיטלית : בעולם / בישראל - עידן - ערוצים ישראליים דיגיטליים נגישים - בעיות קליטה של השידורים הדיגיטליים של עידן
DTT/DVB-T Digital TV in Israel


שידורי מולטימדיה
DVB-H , MediaFLO קרקעיים ניידים
DMB , DVB-H , MPH ,
MediaFLO
A-VSB

חדשות ציוד / קישורים
רדיו
טלוויזיה
DVB-H, DMB
יצרנים ומפתחים

תקינה ורגולאציה תערוכות אירגונים
קשר ומערכת
אודות האתר
יצירת קשר
about this site
contact us
עדכוני האתר Newsletter
תנאי השימוש באתר