שידורי רדיו דיגיטליים קרקעיים ברחבי העולם


בחזרה לעמוד הראשי של שידורים ברחבי העולם

קנדה

בדומה למצב בארצות הברית, הטכנולוגיה העיקרית לשידורי רדיו דיגיטליים קרקעיים בקנדה היא HD Radio. קנדה ניסתה בעבר את טכנולוגיית DAB (Digital Audio Broadcasting) בסוף שנות ה-90 ותחילת שנות ה-2000, אך היא לא זכתה להצלחה רבה ובסופו של דבר ננטשה.

HD Radio בקנדה:

כישלון DAB בקנדה:

קנדה נטשה את DAB בפס L בעיקר עקב אימוץ נמוך על ידי צרכנים והיעדר שוק חזק למקלטי DAB בפס L. מצב זה החמיר עקב החלטת ארצות הברית לשאוף לתקן רדיו דיגיטלי שונה (IBOC, או in-band on-channel), מה שפיזר עוד יותר את השוק והפחית את הזמינות של מקלטים תואמים.

להלן הסבר מפורט:

זמינות מוגבלת של מקלטים
תדר ה-L הייחודי המשמש בקנדה עבור DAB הצריך לתכנן מקלטים במיוחד עבור השוק הקנדי, מה שהוביל לעלויות גבוהות יותר וזמינות מופחתת בהשוואה לתדר ה-Band III הנפוץ יותר המשמש באירופה.

מחירי מקלטים גבוהים
האופי הייחודי של מקלטי DAB בפס L הפך אותם ליקרים משמעותית ממקלטי רדיו AM/FM מסורתיים, מה שיצר חסם כניסה עבור צרכנים.

בחירת IBOC בארה"ב
ההחלטה של ארה"ב לאמץ את IBOC, המכונה גם רדיו HD, יצרה תקן רדיו דיגיטלי שונה, שפיזר עוד יותר את השוק והפחית את הפוטנציאל לשוק מקלטים גדול וחסכוני עבור DAB קנדי.

שינוי אסטרטגי של CRTC
נציבות הרדיו-טלוויזיה והתקשורת הקנדית (CRTC) תכננה בתחילה להחליף את כל תחנות ה-AM/FM ב-DAB, אך האימוץ האיטי הוביל אותם לנטוש תוכנית זו ולהשאיר תחנות AM/FM תוך בחינת אפשרויות דיגיטליות אחרות.
שירותי DMB שנבחנו:
ספקטרום ה-L-band שהוקצה בעבר ל-DAB נשקל כעת עבור שירותי שידור מולטימדיה דיגיטלי (DMB), שהיא טכנולוגיה שונה.

בעיקרון, הניסוי של קנדה עם DAB ב-L-band לא צבר תאוצה עקב שילוב של אתגרים טכניים וקשורים לשוק, מה שהוביל בסופו של דבר לנטישתו לטובת טכנולוגיות רדיו דיגיטליות אחרות ולהסתמכות מתמשכת על שידורי AM/FM מסורתיים.

מצב נוכחי:

נכון לעכשיו, HD Radio היא טכנולוגיית הרדיו הדיגיטלי הקרקעית הפעילה העיקרית בקנדה. למרות שהפריסה שלה אינה מלאה, היא ממשיכה לצמוח באיטיות, כאשר יותר ויותר תחנות מאמצות את הטכנולוגיה ומקלטים HD Radio הופכים לנפוצים יותר בכלי רכב חדשים. אין כרגע סימנים משמעותיים לחזרה ל-DAB או אימוץ טכנולוגיות דיגיטליות קרקעיות אחרות בקנה מידה גדול בקנדה.

Photo by Pixabay